Co to jest grupa docelowa i jaką ją określić?

Co to jest grupa docelowa i jaką ją określić?

Co to jest grupa docelowa i jak ją określić? Dlaczego określenie grupy docelowej jest bardzo ważne? Jeśli szukasz szczegółowych informacji na temat grupy docelowej, zapraszam do szybkiej lektury dzisiejszego artykułu! Już teraz zapoznaj się z jego treścią.

  1. Co to jest grupa docelowa?
  2. Dlaczego ważne jest określenie grupy docelowej?
  3. Jak określić grupę docelową?

Grupa docelowa – zwana również grupą odbiorców – to właściwie nic innego jak zbiór osób będącymi naszymi potencjalnymi klientami czy odbiorcami produktów, treści lub usług. A zatem to grupa ludzi, do której kierujemy nasze produkty oraz usługi, wiedząc, że spełnią one ich oczekiwania czy rozwiążą ich problemy. Określenie takiej grupy docelowej jest kluczowe już na samym początku budowania swojej marki i tworzenia strategii marketingowej. Polega na zidentyfikowaniu wszystkich najważniejszych cech potencjalnego klienta, do których zalicza się między innymi potrzeby, zachowanie, demografię, preferencję czy też styl życia. Jak określić grupę docelową? Na pytanie odpowiadam w dzisiejszym wpisie.

Co to jest grupa docelowa?

Masz strategię, działasz na Instagramie, ale wciąż nie widzisz efektów? Publikujesz wartościowe – według Ciebie treści – ale obserwatorów wcale nie przybywa? Jak rozwiązać ten problem? Najczęściej chodzi o zmianę strategii, jeśli na początku nie określiłaś swojej grupy docelowej, jest spora szansa, że właśnie w tym tkwi Twój problem. Bez określenia grupy docelowej nie jesteś w stanie stworzyć odpowiedniego contentu, który będzie trafiony i interesujący dla Twojego potencjalnego klienta. Liczba Twoich obserwujących wcale nie będzie rosła, a jeśli już, to bardzo powoli. Dodatkowo wdrożenie działań z lejka sprzedażowego nie będzie mieć wcale sensu.

Dlaczego ważne jest określenie grupy docelowej?

Jak wspominałam w artykule Jak docierać do nowych obserwatorów na IG? Cel, grupa docelowa i nisza, aby docierać contentem do swoich klientów i odpowiednich odbiorców, musisz już na samym początku wiedzieć, do kogo w ogóle kierujesz swoje treści. W innym przypadku potencjalny klient nie znajdzie Cię na Instagramie, nie zainteresuje się Twoimi publikacjami i Twoimi produktami. Nie zostanie u Ciebie na dłużej, aby Cię poznać i skorzystać z Twojej oferty.

Ale to nie jedyny aspekt, który przemawia za koniecznością określenia grupy docelowej przed stworzeniem strategii. Dzięki temu będziesz też wiedziała, czy na danym medium społecznościowym – w tym przypadku na Instagramie – znajduje się ogólnie Twoja grupa docelowa. Określenie jej pomaga również tworzyć takie treści, które faktycznie ich przyciągną i zainteresują. Nie potrzebujesz przecież na swoim profilu osób, które nie należą do Twojej grupy docelowej – one i tak nie kupią Twojego produktu czy nie skorzystają z Twoich usług.

Grupa docelowa — jakie zalety ma jej określenie?

A zatem określenie grupy docelowej jest ważne dla skutecznej strategii marketingowej i to z kilku powodów. Po pierwsze ułatwi Ci kierowanie przekazów do odpowiednich odbiorców – do Twoich potencjalnych klientów. Znając swoją grupę docelową, nie będziesz mieć problemów z tym, aby dostosować swoją komunikację i przekaz do wszystkich ich preferencji czy potrzeb. Skuteczne docieranie do odpowiedniej dla siebie grupy docelowej zwiększa nie tylko zainteresowanie, ale i zaangażowanie tych osób, które w przyszłości mają przecież zostać Twoimi klientami.

Zrozumienie swojej grupy docelowej ma także jeszcze jedną zaletę. Otóż dzięki znajomości swoich odbiorców, będziesz mogła spersonalizować swoją ofertę. Tym samym Twoje produkty czy usługi będą lepiej dopasowane zarówno do ich potrzeb, jak i oczekiwań. Personalizacja oferty również zwiększa szansę na zainteresowanie Twoją marką grupy docelowej. Dodatkowo umożliwia budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami.

Tworzysz już content, ale nie widzisz efektów? Wróć na początek i określ swoją grupę docelową, jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś. A jak prawidłowo określić grupę docelową? Na to pytanie odpowiadam w dalszej części niniejszego wpisu.

Jak określić grupę docelową?

Jak prawidłowo określić grupę docelową? Na początek musisz zająć się podstawowymi informacjami, do których zalicza się:

  • wiek,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • miejsce zamieszkania,
  • zarobki,
  • ile czasu osoby z Twojej grupy docelowej spędzają na przeglądaniu social media – w tym na Instagramie. Ważne jest, czy mają sporo czasu na konsumowanie poszczególnych treści.

Oczywiście na tym nie kończy się określanie grupy docelowej. Kiedy już wypiszesz wszystkie wyżej informacje, musisz zająć się bardziej zaawansowanymi rzeczami. Do nich zalicza się odpowiedzenie na poniższe pytania:

  • Jakie problemy ma Twoja grupa docelowa?
  • Z czym nie radzi sobie Twoja grupa docelowa?
  • Co sprawia Twojej grupie docelowej największą trudność?
  • Co motywuje Twoją grupę docelową?

Jak widać, przy określaniu grupy docelowej ważne są dane demograficzne i behawioralne. Dzięki nim lepiej zrozumiesz swoją grupę docelową i będziesz mogła tworzyć dla niej interesujący i angażujący content. Do danych demograficznych zalicza się takie informacje jak płeć, wiek, dochód, poziom wykształcenia czy zamieszkania. Do danych behawioralnych natomiast różnego typu zachowania, preferencje zakupowe, zainteresowania, nawyki czy styl życia. Te właśnie informacje pomogą Ci zbudować precyzyjny profil Twojej grupy docelowej i dostosować strategię marketingową zarówno do ich potrzeb, jak i oczekiwań. Nie zapomnij również również o danych psychograficznych oraz geograficznych.

Skąd wziąć te wszystkie informacje? Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z przeróżnych serwisów internetowych. Możesz sprawdzić fora tematyczne, strony, na których zostawia się opinie i recenzje na temat poszczególnych produktów czy usług, czy portale społecznościowe. Przy określaniu grupy docelowej warto sięgnąć także po powszechnie dostępne narzędzia – zarówno statystyczne, jak i analityczne. Poza tym, moim zdaniem najprostszy sposób, to rozmowa z ludźmi – jeśli masz już konto na Instagramie, to z swoimi obserwatorami! Możesz też do tego wykorzystać dostępne narzędzia na Instastories: ankiety, quizy oraz naklejkę z pytaniami.

Masz problem z określeniem swojej grupy docelowej, przygotowaniem profilu na Instagramie czy tworzeniem contentu? Nie wiesz, jakie formaty wykorzystać na Instagramie do sprzedaży swoich usług? Skorzystaj z moich mini kursów – wszystkiego nauczę Cię od postaw!

Joanna Fabisiak Create Media - Strona główna

O mnie

Cześć, nazywam się Joanna Fabisiak i nauczę Cię, jak pozyskiwać klientów za pomocą Instagrama!

Określ grupę docelową, naucz się tworzyć content i uzupełnij profil

Kurs: Lejek sprzedażowy na Instagramie

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *